torsdag 26 november 2009

Fuxar!

I tisdags så blev det favorit i repris, ett litet dressyrpass på volten med Skardi lös bredvid.
Han är rolig Skardi, jag började med att ställa ut koner och då gick han iväg för sig själv, sen när jag satt upp på Birkir så kom han gåendes och skulle vara med. Det är kul att han vill vara med, han hade ju kunnat ställa sig i mitten och glo eller vad som helst, men han ska vara med och se om man gör nåt intressant. Visst, nån gång ibland tröttnar han och traskar runt själv men det är korta stunder när man inte gjort något nytt på ett tag.
Birkir blir lite distraherad och stressad av att ha Skardi med, men det är bra träning för honom. Jag behövde faktiskt ta i tyglarna för att göra halt, så ofokuserat var det! Men med lite träning till så ska det gå att göra allt vi vanligen kan lika bra även med glad fux i släptåg!

Jag kan erkänna att det lite är av bekvämlighetsskäl som jag tar båda hästarna samtidigt, men sen så är det ju så kul också! Jag har känt Skardi sen jag var sju år gammal och det är verkligen kul att jobba med honom, han är så pigg, alert och intresserad! Ber man honom bara på rätt sätt så kan man få honom att göra det mesta, han är välutbildad och han gillar verkligen att vara med.
I förra veckan så blev det faktiskt lite markdressyr med båda hästarna samtidigt, jag hade någon liten vision om att jag skulle kunna ha en på varje sida om mig och göra enkla övningar i stil med att gå runt koner, göra halt osv, och det gick väl sådär. Utmaningen var att få två lösa hästar som går olika fort och inte är extremt förtjusta i varandra att följa med samtidigt. Ibland så gick det, ibland inte. Bäst gick det med Skardi i ytterspår och Birkir i innerspår, men då blev det problem när vi skulle byta varv: Birkir lyssnar tydligen inte lika bra om jag har honom på min vänstra sida, nu vet jag det. Mer att öva på! :-) Jag slutade när det gått hyfsat en stund, de var trots allt rätt duktiga!

Det finns alltid så skojiga saker som man kan hitta på med sina hästar!

Idag så kom det en ny häst till stallet, Kvistur. Jag lyckades ordna så att jag hann upp till utsläppet, jag vill ju helst vara med när det kommer nya hästar. Det hela gick iallafall lugnt till, Kvistur verkar vara en cooling (snygg färg också!!). Inte mycket spring och knappt nåt pipande alls. Birkir verkade tycka att han var mycket spännande, han nosade intresserat igenom hela honom.
Lite bilder finns på Leffes blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar