fredag 9 oktober 2009

Lite allt möjligt.

Nu var det återigen länge sen jag skrev nåt här, så jag får väl uppdatera lite.

Jag har fortsatt rida med läderbettet, det känns som att rida på vilket bett som helst och hästen är nöjd med det så det är ju bra.
Jag har inte riktigt lyckats få det att ligga bra utan huvudlag än dock, men har nu funderat lite och kollat på bilder på hur det ska se ut så nu ska det nog gå iallafall. Jag måste lägga bettringarna på ett lite annat sätt än när jag har huvudlaget på bara.
Får se om jag prövar det ikväll eller väntar någon dag till, jag är lite sugen på att rida i grimma också. Jag tycker att det kan vara bra att rida i det ibland för att kontrollera hur man använder sina andra hjälper, man rider ju med hela kroppen och inte bara med händerna. Använder man skänklarna rätt när man svänger, har man blicken där man ska osv eller är det något särskilt man behöver jobba på?
Sen så tycker jag att hästar verkar uppskatta när man låter munnen vila lite ibland, även om man är lätt på handen så kan det nog vara skönt att slippa bett lite ibland.

För övrigt så håller jag och Ylva på att försöka få ner Birkir i vikt, nu när betet är slut så ska det nog gå. Han har iallafall bra kondition, det är en bra början. Vi har tom mätt honom runt magen så att vi har något fast att gå efter. Vi har bestämt exakt vart vi ska mäta så att det blir på samma ställe varje gång, annars så vore det ju rätt värdelöst att göra det alls.
Att banta honom är det inte tal om, hur skulle man banta en högrangad häst som går på lösdrift och får minimalt med kraftfoder? Motion, motion, motion blir det.

Jag pratade med Inger häromdan, hon ringde för att få bekräftat att jag skulle vara med på kursen den 31:a, vilket jag ju ska. Det ska bli jättekul att komma iväg lite, lagom långt bort är det också.
Jag har inte varit på Dyvinge sen jag red Gletta för ett par år sen, det ska bli intressant att se hur mycket (eller lite) det har förändrats. Ännu intressantare ska det bli att se Teitur igen, jag har hört av andra att han och Inger utvecklats massor och det vill jag ju se! Det är alltid kul att se gamla vänner.

2 kommentarer:

  1. Roligt att du uppdaterar lite! Jag har inte glömt bort att jag ska följa med dig på kursen, så du vet.

    SvaraRadera
  2. Kul med kurs Åsa, ha det gott!

    SvaraRadera