fredag 18 september 2009

Nya bettet.

Bettet jag har börjat använda är ett läderbett, vilket är, precis som det låter, ett bett av läder.
Man ska smörja in det med vegetabilisk olja då och då, och torka av det med en trasa efter användning.
Tanken är att när man har haft det ett litet tag så kan man skippa huvudlaget och rida med bara bett och tygel. Jag tänkte vänta nån vecka till innan jag provar det, bettet ska "ridas in" lite så att det formas efter hästens mun innan man tar av huvudlaget.

Birkir verkar hittills rätt nöjd med bettet, han har smakat lite på det och konstaterat att det inte var nåt särskilt konstigt verkar det som. Jag var fullt beredd på att han inte skulle gilla det, hästen han har ärvt det av (Grimur fra Torup Bakkegård 1, min pappas häst som avlivades i våras) hatade det. Alla är olika, som tur är.

Jag kommer att uppdatera lite framöver hur det går!

2 kommentarer:

  1. Kul! Har aldrig sett ett sånt förut :)

    Förresten, sök på Leifra eller GulligX på det där stället jag loggade in på idag för första gången på typ 4 år... kontot fanns kvar :)

    SvaraRadera
  2. Spännande, ska bli kul att höra hur det går :)

    SvaraRadera