måndag 22 mars 2010

Lite planer & tankar.

Idag blir det inget stall för min del, men imorrn så.

Det vi (jag och Birkir alltså) har börjat lägga grunden till nu är öppna med halsring.
Jag tänkte såhär: om jag rider öppna med både träns och halsring först, så att jag kan använda halsringen och tyglarna samtidigt så bör det vara en bra början. Samtidigt så får jag självklart tänka en massa på hur jag använder övriga hjälper också, sånt där som man gör automatiskt och inte tänker direkt på i vanliga fall.
Hittills så har vi bara jobbat på det här en stund under ett ridpass, men det gick så pass bra att jag kunde ställa honom inåt i båda varven utan att ta i tyglarna. Han är duktig min ponny!

Anledningen till att jag vill börja med just öppna är att det är en övning som Birkir kan väl och är bra på. Det bör alltså gå relativt lätt att lära in och så kommer han att känna sig duktig när han väl kan det. Känner han sig duktig så får han självförtoende i ridningen och blir ännu mer samarbetsvillig och får lättare att lära fler saker.

Ibland så hör jag folk prata om ridning som att det är en kamp mot hästen, så ska det absolut inte vara, det man bör vara ute efter är att få med sig hästen.
Man behöver inte vinna över hästen, man behöver vinna över den till sin sida.
Skillnaden är enorm.

2 kommentarer: